På jakt etter blod

Det er søndag kveld. Kofferten er pakket og jeg er klar til å legge i vei på turne sammen med Bengt Eidem. Begge er vi på jakt etter blod og selv om vi ikke er i nærheten av vampyrer så er jakten viktig. Bengt er vel den som har følt behovet på kroppen, bokstavelig talt. Han er i live i dag på grunn av norske blodgivere. Jeg er bare en mann som nekter å godta at Norge som et av de beste land på frivillighet skal mangle noe så enkelt som blodgivere. Vi er begge enige. Dette kan vi ikke godta. Dette MÅ vi kunne gjøre noe med.


Nå er det slik denne kvelden at værgudene hadde lite lyst til at jeg skulle komme meg avgårde. De kan riktignok være harde disse "gudene", og innstilt fergesamband mellom Lødingen - Bognes, 29 m/s over Tjeldsundbru og et føre som er mer egnet for livbåter enn biler kunne satt en effektiv stopper for ferden. Søndag kveld gikk i vasken. Mandag morgen var det ny frisk. Det var nok mange haner som var misunnelig og kunne tenkt seg å stå opp like tidlig. Men 04:30 var det avgang fra Harstad, "trøtt i øyan" la jeg i vei.


Kjørebanen bar fortsatt preg av mye overflatevann og de to første timene var et mareritt. Når vår herre slo på lyset ble livet langt lettere å leve i og med at jeg nå kunne se elvene som rant over veien og fikk tid til å stoppe opp litt. For å gjøre en lang reise langs veien kort så gjorde hverken værgudene eller diverse  opplysningstjenesters (177 og 175) forsøk på å stoppe meg sitt til at jeg ikke nådde målet mitt: Bodø. Men værgudene skulle gjøre sitt til å spenne krok for vårt forsøk med å synliggjøre vårt budskap i media.

Vel ankommet Bodø fikk jeg gjort unna litt research for jobben, en fin måte å redusere avspaseringstiden på slik at turneen ikke ble alt for kostbar for meg personlig. Takk til gutta på Nordland Betongindustri for all hjelp.

Så hva hadde værgudene å gjøre med media denne dagen? Svaret er enkelt. To blodtørstige herrer fra henholdsvis Trondheim og Harstad hadde lite å stille opp mot værgudene denne dagen. Og til tross for en kjempeinnsats fra Kjell-Ivar Kristiansen var det lite vi kunne gjøre med at Togstans på Nordlandsbanen grunnet ras, 6 personer skadet i trafikkulykke på Saltfjellet og mistenkelig dødsfall i Lofoten gjorde at NRK Nordland var gått tom for journalister. Men sånn er livet i medieverden

Avisa Nordland hadde derimot tid til oss, og godt var det :)

Videre ut over dagen fikk vi grundig opplæring hos Bengt i hvordan man takler en bråte med damer i blodbanken i det han stakk inn hodet på pauserommet og gratulerte med dagen i det vi var på tur ut dørene. Det var jo Kvinnedagen.

Foredraget i Bodø ble et godt foredrag. Jeg hadde riktignok hørt Bengts foredrag ved en tidligere anledning, men lydene fra salen som beveget seg fra latter til snufsing og alvorlige miner hos publikum gjorde sitt til at foredraget ble en suksess. Jeg skulle nok ønske at vi hadde flere tilhørere, det var så absolutt plass til flere. Men fremtidige grep fra duoen skal vise seg at turneen ville vært en suksess selv uten oppmøte på foredragene.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

En gledens dag for kua.

Fotballsupporter? Jeg?