En gledens dag for kua.

En gledens dag for Dagros.
Foto: Wikimedia
TV2-nyhetene kommer i dag med en gledelig nyhet for våre firbeinte venner. Nå tror jeg ikke de tenker så mye på dette i det daglige, men sett fra min side er nok nyheten en gledelig nyhet for kua og de fleste av hennes firbeinte venner. Vi tenker kanskje ikke på det i vårt samfunn, men tenk for et bortkastet liv det må være å ales opp for å slaktes og til slutt kastes helt ubrukt?

I Norge kastes det mat for flere millioner daglig, og med tanke på bondens arbeid for å produsere maten er ord som bortkastet, unødvendig bruk av ressurser og ikke minst trist. Jeg synes Mattilsynets avgjørelse i denne saken er fornuftig, selv har jeg fryseren full av kjøtt som er gått ut på dato som vi spiser gjennom hele året. Og vi er frisk og rask alle sammen.

Jeg synes det er et paradoks at landets gourmetkokker helst ser at biffen har gått ut på dato for å få en bedre mørhet i kjøttet når vi samtidig nektes å kjøpe dette kjøttet. Vi skal vel heller ikke se bort fra at det er markedskrefter som står bak avfallsproduksjonen. Så lenge det er tilgang på salgbart kjøtt ønsker man vel kanskje ikke å selge til underpris? Vel, ikke vet jeg. Men det er liten tvil om at dette er en gladsak.

Enda mer gledelig er det for landets fattige som nå kan få utlevert kjøtt av Kirkens Bymisjon. Ikke bare kjøtt som må videreforedles i dag eller i morgen. Det kan ligge noen uker i fryseren. Helt fantastisk spør du meg.

Så er det bare å håpe på at Dagros kan vandre stille inn i solnedgangen vel vitende om at hun kan brukes mer effektivt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

Den som er god på språk er lettere å inkludere