Ækte mainnfolk tåle et stikk

Blodbussen i Oslo, et populært tiltak som bringer
blodbanken ut til blodgiverne
I et tradisjonelt kjønnsrollemønster beskrives gjerne mannen som macho, et maskulint menneske som med få unntak er sterkere enn kvinnen. Han stiller alltid opp når han må vise muskler og går ikke av veien for å være litt tøff om det skulle trenges. Alt i alt har de tradisjonelle bildene på mannen én ting til felles: Tøffere enn toget i en sky av testosteron. Men spør om han kunne tenke seg å gi litt blod...



Nå skal jeg ikke påstå at det er helt tomt for menn på blodbankene rundt om i landet, men at det gjerne skulle vært flere er det liten tvil om, mange flere. Unge friske menn er en mangelvare hos blodbankene. Hvorfor er det slik? Bryr vi oss ikke, eller tør vi ikke? Jeg skulle gjerne likt å vite svaret. Og det er flere grunner til dette.

Det er liten tvil om at unge friske menn i stabile forhold er de mest ettertraktede blodgiverne. De er som regel over 50 kg, de har som regel en høy blodprosent og de blir svært sjelden gravide. Alt i alt kan de gi blod jevnlig fra de er 18 til de er 70 år, med visse unntak. Kvinnene er veldig flinke til å melde seg, men faller dessverre ut på grunn av et eller flere av de tre punktene. Nå er det selvsagt ingenting galt i å være gravid. Jeg hadde ikke vært trebarnsfar om jeg hadde hatt en annen oppfatning av nettopp dette. Men Norge mangler blod og vi trenger flere blodgivere, da ville det vært helt topp å få på banen disse som kan men ikke tør...

Hva er mitt budskap? Jo, jeg trenger hjelp fra deg. Du kjenner mange menn og du har en mulighet til å få dem på banen. Myten om at det er så vondt å gi blod er falsk. Helt ærlig så kjenner jeg ikke at de stikker en gang. De er fantastiske på den jobben. Samtidig får man en liten time fri til å lese avisen, drikke litt juice og ta livet helt med ro. Det kan vi trenge noen og en hver av oss.

Så hva sier du? Melder du deg frivillig? Det er enkelt: Gå inn på www.giblod.no NÅ og meld deg til tjeneste.Vis at du er tøff. Og bruk en ti minutters tid til å spre det glade budskap på facebook, Twitter eller via sms. Alt etter hvor du er i dag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En gledens dag for kua.

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

Aksjon 500-lappen