Mannen i speilet

Statue av Michael Jackson.
Foto:Sjors Provost, Wikimedia
Michael Jackson har vært en del av livet mitt helt siden jeg "oppdaget" ham for litt over 20 år siden. Et kvarters lytting på albumet "BAD" på Harstad Plate og Kassettsenter gjorde utslaget, jeg fikk med meg en kassett til min sorte Walkman og livet var herlig. Lite visste vel jeg at det skulle ta over 20 år å skjønne budskapet til Kongen av Pop.

Vel. Om mannen sendte et budskap til meg er vel heller tvilsomt, men jeg hører hva han sier. Sangen jeg snakker om heter "Man in the mirror", eller "Mannen i speilet" som det heter på norsk. Jeg mener at Kongen av Pop tar opp et viktig moment for å sikre velferden i fremtiden. Og han ber oss om å ta i et tak.


I'm Gonna Make A Change,

For Once In My Life

It's Gonna Feel Real Good,
Gonna Make A Difference

Gonna Make It Right . . .

En annen kjent Amerikaner, John F. Kennedy, sa de kjente ord: Ikke spør hva landet ditt kan gjøre for deg, spør hva du kan gjøre for landet ditt. Og det er dette sangen til MJ handler om. Å ta et tak for de som trenger det. Teksten er klar: Han starter med mannen i speilet, han ber han om å endre seg. Ingen melding kunne vært klarere, hvis du vil gjøre verden til et bedre, se på deg selv og gjør den endringen.

Så hva ønsker jeg å få ut av dette? Samfunnet er full av uløste oppgaver som bare venter på at vi skal ta tak. Jeg nevner i fleng:

  • Hvor mange tårer skal egentlig til for å bringe frem et smil? Svaret er én. En kaffetår. Tenk hva det betyr for en som sitter alene å få besøk av noen som har tid til å ta en kjeft kaffe? Kan mannen i speilet stille opp her? Ja. Definitivt.
  • Samfunnet er i endring. Så også flyktningestrømmen til landet. Vi har en del mennesker som er kommet til landet. De aller fleste av disse trenger noen som vil prate norsk med dem, ta dem med seg ut på byen for å lære mer om samfunnet vi lever i eller bidra til å danne nettverk og på sikt skaffe seg en jobb. Kan mannen i speilet stille opp her? Ja. Og om flere hadde gjort det kunne vi redusere de negative holdningene i samfunnet til mennesker med en annen kultur og opprinnelse enn oss selv.
  • Inkludering i samfunnet handler mye om å ta med seg mennesker som føler seg utenfor. I mange tilfeller holder det med et ørlite hei, andre ganger kan det være helt topp å ta seg en kjøretur for å få barn og unge med på treningen i idrettslaget.
  • Det er mange grunner til at folk føler seg utenfor i samfunnet. Mange av dem handler om å kunne ta det første steget ut i verden, dørstokkmila kan være hard. Kan mannen i speilet ta i et tak her? Ja. Det er alltid behov for døråpnere i samfunnet. Det kan være noen som akkurat han kommet ut av soning i fengsel og trenger en trygg person å forholde seg til. Her kan DU stille opp. Ikke sant?
Mange av samfunnets oppgaver er godt egnet for løsning ved hjelp av deg og meg. Det handler om å se behovene og gjøre noe med dem. Så kan noen kanskje hevde at nå skal politikerne ikke bare ha skattepengene våre, de skal også ha oss til å jobbe gratis. Det er jo delvis riktig. Du blir ikke søkkrik av å stille opp som frivillig om penger er målet. Men du blir rik på erfaringer, kunnskap og du vil skaffe deg nye venner. Bare spør hvem som helst som driver med frivillig arbeid. Vi ville ikke vært det foruten. 

Så da er det opp til oss. JEG starter med mannen i speilet. Følg med. Jeg har en idé :) Hva er DITT bidrag?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En gledens dag for kua.

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

Aksjon 500-lappen