Det er Virkelig et bra tiltak

Jeg glemmer aldri øyeblikket på Karl Johan i Oslo. Etter en lang kursdag var vi en del nordlendinger som møttes for å ta en velfortjent pause på en av gatas mange uteserveringer. Mens praten gikk dukket det plutselig opp en mann ute på gata. Han gikk med bøyd nakke og viste frem magasinet sitt, = Oslo het det. Jeg glemmer aldri uttrykket i ansiktet og holdningsendringen da han solgte hele beholdningen ved bordet vårt.

Og det er det det handler om. Verdig behandling av våre medmennesker. Jeg skal flytte fokus fra Oslo til vårt nordnorske alternativ. Gatemagasinet Virkelig har i dag 155 selgere, fra å være et rent gatemagasin for Tromsø er det nå i salg på Finnsnes, i Harstad og i Mo i Rana. 155 personer med hver sin historie har fått eller er i ferd med å endre livet sitt til det bedre. De aller beste selgerne har avsluttet sin kriminelle løpebane og fått seg ærlig inntekt.

Uansett fra hvilken vinkel du velger å analysere gatemagasinet tror jeg du sitter igjen med positive tall. Vi kan starte med økonomien. Det sier seg selv at dersom 155 selgere har funnet seg en alternativ inntektskilde så går vinningskriminaliteten ned. Dette er til stor fordel for næringslivet og innbyggerne i byene. Jeg vet hva det kostet meg å erstatte bilstereoen som ble stjålet fra bilen min, nye dørlås og lakkering av døren. Og jeg vet hva tyven maks kunne fått for den stereoen på gata, det er småpenger i forhold.

Mennesket bak er en annen vinkling, penger er såvisst ikke alt. Tenk hva det betyr for en som alltid er omtalt i nedverdigende tonelag å kunne slå av en prat med en som vanligvis ikke ville stoppet opp for å prate. Det handler ikke bare om 50-lappen og magasinet som bytter eiere, det foregår en kommunikasjon under handelen. Denne kommunikasjonen gjør kjøper og selger til likemenn og er med på å viske ut en del fordommer mot russyke mennesker.

Gatemagasinet Virkelig var dødsdømt for bare en uke siden. I dag har magasinet fått sin anerkjennelse i formannskapet i Tromsø. 400.000 ble bevilget på møtet i dag, noe som igjen utløste støtte fra helsedirektoratet på 200.000,- og næringslivet i Tromsø plusset på med 100.000,- Dette er nok til å sikre driften ut året. Jeg har tro på fremtiden, men det er viktig at vi nå slår ring om tiltaket. Gatemagasinet Virkelig er viktig for hele samfunnet. Ved å kjøpe magasinet er du med på noe viktig, ved å lese det vil du se at det er et meget bra og leseverdig magasin og ved å anbefale magasinet til andre er du også med på å sikre fremtiden til selgerne og magasinet.

«Pappa er så stolt av meg», sa en av selgerne til meg i Oslo. «For nå tjener jeg penger på ærlig vis» Hadde jeg hatt en bedrift med behov for arbeidskraft hadde jeg ansatt henne på flekken. Jeg tror jeg hadde ansatt henne uansett, hun hadde et vinnende vesen som ville økt omsetningen i en hver virksomhet. Hadde hun ikke vært gatemagasinselger hadde jeg aldri møtt henne, mitt håp er at andre oppdaget talentet og gjorde noe med det. For min del endret det holdningen min. Fra å være narkoman, uteligger eller en plagsom tigger ble hun plutselig en ressurs for samfunnet. Et verdifullt menneske.

Det er flere av dem der ute. La oss løfte disse talentene frem. La oss øke salget av Gatemagasinet Virkelig, da sørger vi for at flere selgere tar steget ut på gaten. Til fordel for oss alle.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

En gledens dag for kua.

Fotballsupporter? Jeg?