Barnehageplass til alle

Fordelene med barnehageplass er mange. For oss foreldre er det en dyd av nødvendighet for at vi skal kunne delta aktivt i yrkeslivet. For næringslivet er det viktig å ha tilgang på arbeidskraft. Og for barna er det viktig med en god plass for lek, læring, trygghet og vennskap. Det er liten tvil om at barnehageplass er en viktig faktor for mange. Og i en by med ambisjoner om vekst og en visjon om å være "Attraktiv hele livet" er barnehager et must.

Når jeg ser den jobben som legges ned i barnehagene våre for å gi barna god læring, omsorg og trygghet blir jeg glad, det er godt å kunne levere dem om morgenen og se at de raskt finner seg til rette. Jeg setter stor pris på de som har valgt å ta seg av barna våre, og barna trives, det er praktisk talt vanskelig å få dem med seg hjem etter en lang dag i barnehagen. Barnehagetilbudet i Harstad er kjempebra. Derfor er det er én ting jeg ønsker å være helt klar på: Vi hadde aldri hatt tre barn om det ikke hadde vært for barnehagene. 

Vedtaket i kommunestyret om å legge ned 36 plasser i Harstad for å spare 4-5 millioner var et vedtak jeg ble urolig over. Mest av alt for de som plutselig risikerte å stå uten barnehageplass i opp til ett ekstra år. Minnene om tiden vi var uten barnehageplass strømmet på. Tiden da min kone jobbet om dagen og jeg jobbet om kvelden/natten. 15 minutter og et lite hei var alt vi fikk tid til på hverdagene. Heldigvis varte det bare 4 måneder for vår del. Og heldigvis ser det ut til at vedtaket fra kommunestyret fikk kortere varighet. En fornuftig løsning.

Jeg håper og tror forslaget Halvard Hansen fremmet i formannskapet får politisk flertall når det behandles. Slik at foreldrene kan kose seg med den nyfødte, uten å måtte bekymre seg for om de får barnehageplass eller ikke. En meget viktig sak for Harstad og av svært stor betydning for de som ble rammet av regelverket.

Takket være den rødgrønne regjeringens intense innsats for å sikre full barnehagedekning har vi nå nybygde barnehager rundt om i landet og med det flere barnehageplasser. Nybakte foreldre får mer tid sammen med sine barn grunnet økt foreldrepermisjon, og Norge er på vei mot full barnehagedekning. Nå er det på tide at den siste stenen i et av norgeshistoriens viktigste løft legges på plass. Lovfestet rett til barnehageplass for alle, ikke bare de som er heldige med fødselsdatoen. Det skulle bare mangle.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En gledens dag for kua.

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

Den som er god på språk er lettere å inkludere