Det skal så lite til































Det er torsdag morgen og vi er på vei på jobb. Som alltid står radioen på, en fin måte å få med seg hva som har skjedd i verden og Norge mens vi har sovet trygt i våre senger. Det viser seg at generalsekretær Børge Brende har vært våken og fått med seg rapporten fra det lokale Røde Kors arbeidet på Haiti.

Det fine med organisasjonen vår er at vi er på plass med en gang, mer eller mindre uansett hvor i verden katastrofen rammer. Denne gangen var det på Haiti. Jordskjelvet har allerede tatt livet av mange og Brende melder om at flere kommer til å dø de neste dagene. Redningsmannskapene har gravd ut forulykkede fra ruinene med bare hendene bare for å konstatere at de ikke har medisinsk hjelp stående klar. Ute i gatene er det kamp om de få ressursene som finnes, folk er desperate etter å få tak i medisiner, mat og vann. Og mens de kjemper om vannet ligger det døde spredd rundt i byen. En epidemi er i anmarsj. Noe må gjøres.

"Er det ikke noe vi kan gjøre Trond?" spør min kone. Jeg svarer som sant er. "Det er i grunnen lite vi kan gjøre her fra Harstad, men en ting kan vi gjøre: Vi kan samle inn penger". Og dermed var vi i gang. Min kone fikk i oppdrag å stikke innom Rødekorshuset for å sjekke om bøssene var klare og jeg gikk i gang med rekrutteringen.

Etter en runde via vårt varslingssystem satt jeg med 11 stykker. Labert resultat med tanke på at 120 fikk meldingen, men det var jo også veldig kort varsel. Vi har 4 kjøpesenter her i byen så behovet er langt større. Jeg regner fort ut at behovet er 6 stk pr kjøpesenter, altså 24 stykker for å få full dekning fra 10-16 uten alt for lange vakter. Neste på listen er Harstad Tidende, det må da være noen av avisens lesere som kan stille som bøssebærere. Avisen er positiv og vi er på nett senere på kvelden og i neste dags avis.

Etter 15 år i organisasjonen er det mye som har skjedd i den teknologiske verden. I min spede begynnelse var vi 4-5 stykker som ringte kontinuerlig til alle medlemmer for å få dem ut på leteaksjon. I dag trenger vi bare en PC og 2 minutter for å varsle alle på listen gjennom vårt varslingssystem. Og via facebook når jeg et halvt tusen harstadværinger på kort tid, dersom disse er hjelpsomme og sprer budskapet videre til sine venner når vi veldig mange. Og for å si det enkelt, hadde vi ikke hatt facebook hadde vi aldri klart å skaffe så mange bøssebærere på så kort tid som vi gjorde. Når tallene var klare på søndag hadde vi nesten full dekning på sentrene.

Varslingslisten vår ga 11 stk
Facebook: 10 stk
Harstad Tidende: 3 stk

Til neste gang har jeg et mål om å gjøre det bedre og kanskje får vi litt bedre tid, men når katastrofen rammer er det viktig å være på plass så snart som mulig. Allerede om en uke er nok presset i media redusert og folk begynner å glemme. Da er potensialet for å få inn penger lavere.

Det lille krafttaket som ble tatt på 2 dager har altså gitt 80.000,- og jeg vil med dette takke alle som har deltatt. Fra Irene på 3 år og Mikael på 10 år til de som er godt voksne har vi sammen fått inn mye penger. En statusstafett på facebook har også gitt penger på givertelefonen og bankkontonummeret. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med resultatet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En gledens dag for kua.

Derfor blir det snøkaos på Norske veger.

Den som er god på språk er lettere å inkludere